Ca în fiecare an, în ziua de 12 mai, profesorii şi elevii
Seminarului Teologic „Teoctist Patriarhul" din Giurgiu îl cinstesc pe
ocrotitorul lor spiritual, Sfântul Mucenic Ioan Valahul.
Manifestările închinate Sfântului Mucenic Ioan Valahul au
continuat cu Festivalul naţional „Ritmuri de toacă", aflat la a zecea
ediţie. Festivalul s-a bucurat şi anul acesta de prezenţa mai multor elevi
seminariști de la Seminariile Teologice din Buzău, Piatra Neamt, Slobozia şi
Giurgiu. În faţa unei comisii de jurizare care a fost prezidată de Chiriarhul
Episcopiei Giurgiului, elevii seminarişti şi-au arătat îndemânarea în această artă de a bate
toaca. Premiile acordate au constat în cărţi, reviste, medalii, diplome, precum
şi în sume de bani.
Premiul intai a fost castigat de seminaristul Asaftei Damian,membru al comunitatii noastre.Bucurie si satisfactie pentru noi toti
.Felicitari si cat mai multi tineri sa-ti urmeze exemplul.
„A bate toaca nu este un drept, ci este rodul experienţei şi al jertfei
de a putea trăi starea de Apostol” – spune părintele Iosif Moldovan, arhidiacon
şi paraclisier la Catedrala Mitropolitană din Cluj. „Începătorul sau
înaintemergătorul săvîrşirii slujbelor”, cel rînduit să bată toaca este
„modelat prin jertfa deprinderii ritmului şi a bătăii în toacă, precedate de
binecuvîntarea preotului sau a celui mai mare ce îi rînduieşte această
ascultare”.
Pană în secolul al IV-lea, anunţurile importante cu privire
la serviciile religioase erau făcute de
diaconi, după cum relatează pelerina creştină Egeria, precum şi alte surse patristice.
diaconi, după cum relatează pelerina creştină Egeria, precum şi alte surse patristice.
Creştinii, preluand unele din
instrumentele iudeilor, şi-au întrebuinţat de asemenea o trambiţă mică, numită
„tuba”, folosirea ei pentru chemarea la rugăciune
fiind consemnată şi în Actele
martirice din Africa Proconsulară din vremea împăratului Diocleţian. Această
tubă, avand un sunet strident, este înlocuită cu folosirea unor ciocane de lemn
cu care loveau uşile creştinilor la ora cand urma săvarşirea slujbelor.
De la
bătaia în uşă s-a ajuns în chip firesc la bătaia într-un lemn realizat special
pentru chemarea la rugăciune, după cum regăsim scris şi în Viaţa Sfantului
Pahomie cel Mare.
Toaca este folosită de creştini încă din secolul al IV-lea,
de asemenea Sfantul Sofronie al Ierusalimului, în anul 638, aminteşte de două
tipuri de toacă, cea de lemn şi cea de fier, supranumind acest instrument
„trambiţă a îngerilor”. În documentele celui de-al Şaptelea Sinod Ecumenic de
la Niceea se aminteşte prezenţa „Sfintelor Lemne Sunătoare”. De atunci şi pană
în prezent, creştinii sînt chemaţi la părtăşia cu Dumnezeu prin simplul şi
melodiosul sunet al unui lemn.
În ceea ce priveşte
folosirea ei în Biserică, da, toaca este mai veche decat clopotele. Deşi, dacă
ne întoarcem puţin în istorie, putem observa faptul că prezenţa clopotelor şi
activitatea lor este datată încă din secolul VIII î.Hr. în Armenia şi Egipt,
iar în China în jurul anului 3600 î.Hr.
Clopotele erau folosite pentru a
semnala diferite momente ale vieţii civile şi religioase, de exemplu
deschiderea pieţelor, bătăi în arenă sau unele sărbători păgane. În ceea ce
priveşte viaţa Bisericii, le putem regăsi în secolul al VI-lea d.Hr., folosite
de către călugării irlandezi, iar mai apoi în Italia (Campania), unde sant
întrebuinţate pentru prima dată de către Paulin de Nola.
În secolul al IX-lea,
clopotele se răspandesc şi în Orient, şi le putem regăsi chiar lîngă Biserica
Sfanta Sofia din Constantinopol, deoarece dogele Veneţiei, Ursus, trimite în
dar Împăratului Mihail al III-lea douăsprezece clopote, care sant aşezate
într-o clopotniţă. Din răstimpuri şi pană acum, ne îndulcim auzul şi ne bucurăm
deopotrivă la sunetul duios şi înălţător al clopotelor acompaniate de toacă,
deoarece ştim că santem aşteptaţi de Împăratul Hristos, la Cina Lui, într-un
timp nelimitat şi necuprins.
Există trei feluri de toacă:
Toaca mare de lemn, făcută
din lemn de paltin, fag sau cireş, adică un lemn de esenţă tare, să fie durabil
şi cu o rezonanţă plăcută. Cele două ciocane cu care se bate toaca sant
dintr-o esenţă de lemn şi mai tare, cum ar fi carpen, corn, salcam sau stejar.
Ea este fixă, atarnată de cele două capete cu franghie sau lanţuri, avand
dimensiuni mari, lungimea ajungînd pană la 4 metri, lăţimea pînă la 0,5 metri,
iar grosimea pană la 25 cm. De obicei este fixată în clopotniţă, dar o putem
regăsi şi la streaşina bisericii, sau undeva langă biserică.
Toaca mică este confecţionată din acelaşi lemn ca şi toaca mare, avand
un singur ciocan. Desigur, are dimensiuni mai mici, poate ajunge pînă la 3
metri lungime, 0,3 metri lăţime, iar grosimea este variabilă. Ea are o
scobitură la mijloc pentru a putea fi ţinută în mană şi purtată unde este
nevoie.
Toaca de fier sau „tochiţa”, numită astfel pentru că are dimensiuni mult
mai mici decat celelalte două. Este făcută din fier sau alte metale (bronz,
aluminiu), iar forma ei variază de la o simplă bandă încovoiată la motive
elaborate, fiind adesea decorată cu inscripţii. Tochiţa este de asemenea
fixă, putand fi aşezată în clopotniţă sau la intrarea în biserică şi chiar
langă trapeză, avand şi rolul de a anunţa pregătirea pentru masă a călugărilor.
Atat călugărul cat şi mireanul care bate toaca trebuie să
ştie că săvarşesc o lucrare pentru Dumnezeu. Dacă acea persoană nu poate să se
roage, măcar să aibă un gand bun, pentru el şi pentru întreaga omenire din care
face parte.
Sfantul Sava şi Sfantul Pahomie cel Mare îi îndeamnă pe cei care
bat toaca să rostească Psalmul 50 sau rugăciunea inimii, dar cine nu poate
acestea, măcar să aibă inima împăcată, ştiind că „inima înfrantă şi smerită
Dumnezeu nu o va urgisi”.
E bine ca în toată lucrarea noastră în această lume
să punem ca temelie rugăciunea, care ne linişteşte sufletul şi trupul cu darul
lui Hristos.
Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu