Memoria şi evlavia Bisericii îi
păstrează şi îi cinstesc pe Împăraţii Constantin şi Elena ca Sfinţi întocmai cu
Apostolii, deşi au trăit la aproape două secole după aceştia. Această calitate
este pusă, mai ales în ceea ce-l priveşte pe Împăratul Constantin, în legătură
cu modul minunat al convertirii sale.
În anul 312, înaintea unei lupte
împotriva lui Maxenţiu, Hristos Domnul i se arată în vis şi îi descoperă în
lumină pe cer, în miezul zilei, semnul Crucii Sale, însoţit de îndemnul: „În
acest semn vei învinge!“
Fiind credincios acestei revelaţii şi cuvintelor
Mântuitorului Iisus Hristos, Sfântul Constantin cel Mare îşi învinge rivalul şi
devine primul conducător al Imperiului Roman chemat la misiune direct de
Hristos, aşa cum l-a chemat şi pe Sfântul Apostol Pavel. Astfel, urcarea sa pe
tron este strâns legată
de convertirea sa la credinţa în Hristos, ascensiunea
politică a Împăratului Constantin schimbând situaţia creştinilor din Imperiul
Roman şi deschizând noi căi de împlinire a rolului Bisericii în societate.
Luând „chemare nu de la oameni, ci de la Dumnezeu“ (aşa cum se spune în
troparul pomenirii lui), Sfântul Împărat Constantin a emis, în anul 313,
decretul de libertate religioasă sau Edictul de la Milano, prin care se acorda
creştinilor libertatea şi dreptul de a-şi recupera bunurile confiscate în
timpul persecuţiilor.
Asemenea Sfântului Apostol Pavel, care, după ce L-a
întâlnit pe Hristos într-o lumină copleşitoare pe drumul Damascului, a încetat
să-i mai prigonească pe creştini, devenind apoi primul între marii misionari
creştini, şi Sfântul Împărat Constantin, după convertirea sa prin semn direct
de la Hristos, a devenit primul între împăraţii creştini sau cum se spune în
tropar: „cel între împăraţi apostolul Tău, Doamne“.
De asemenea, credinţa mamei sale,
Sfânta Elena, este pecetluită de semnul de viaţă făcător al Crucii
Mântuitorului, pe care ea a descoperit-o în pământul Ierusalimului în anul 326,
după anevoioase şi costisitoare săpături.
În iconografia ortodoxă, Sfinţii Împăraţi
Constantin şi Elena au între ei aşezată Sfânta Cruce, pentru că Sfântul
Constantin a descoperit Crucea pe cer, iar Sfânta Elena în pământ. Icoana lor
transmite astfel un sens duhovnicesc, înţelegând că Sfânta Cruce, semnul
iubirii jertfelnice a Fiului lui Dumnezeu întrupat, uneşte tainic cerul şi
pământul, lumea nevăzută şi cea văzută, cele inteligibile şi cele sensibile, în
iubirea infinită şi eternă a Preasfintei Treimi. În lumina acestui tip de
înţelepciune divină, Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena au înţeles că, după
modelul şi cu puterea lui Hristos, iubirea jertfelnică pentru binele celor
mulţi este flacăra şi puterea misiunii creştine în lume. Din poziţia politică
înaltă pe care o ocupă, aceştia sunt slujitori misionari ai lui Hristos spre
binele Bisericii Sale, eliberându-i pe creştini de persecuţii, apărând dreapta
credinţă şi unitatea Bisericii, construind lăcaşuri de cult creştine în
diferite părţi ale imperiului: trei biserici în Roma, una în Trier (Germania),
mai multe biserici în Constantinopol, una în Nicomidia, două în Ierusalim (a
Învierii şi a Înălţării), una în Betleem (a Naşterii Domnului), precum şi una
octogonală în Antiohia.
În acelaşi timp, ei au dezvoltat
o amplă activitate filantropică, prin legi, aşezăminte şi fapte personale în
favoarea categoriilor sociale defavorizate.Ajutat de împăratul Constantin, un
senator roman, devenit preot cu numele de Zoticus, a organizat la
Constantinopol un orfelinat, un spital-leprozerie, un aşezământ pentru săraci,
altul pentru văduve şi unul pentru primirea străinilor. Iar Sfânta Împărăteasă
Elena a construit în Constantinopol un azil pentru văduve (ghirocomion) şi
aşezăminte pentru primirea străinilor la Ierusalim, Constantinopol şi Sevasta.
În timpul Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena au fost organizate şi leagăne
pentru copiii mici abandonaţi, cămine pentru orfani şi case de adăpost pentru
fecioare.
Expresiile slujirii lor
misionare, ale apostolatului lor mirean în lumina Crucii lui Hristos, au fost
mai ales convocarea primului Sinod Ecumenic, la Niceea, în anul 325, şi
reflectarea valorilor evanghelice în legislaţia constantiniană (în total 361 de
norme legislative de genuri diferite).
Împăratul Constantin a adoptat
legi în biserici prin care episcopii şi preoţii au primitdreptul de a proclama
eliberarea sclavilor creştini, legi prin care erau protejate logodna şi
căsătoria şi au fost interzise adulterul şi avortul; legi care interziceau
tortura, uciderea sclavilor de către stăpâni şi stigmatizarea feţei oricărui
deţinut; legi prin care erau protejaţi copiii abandonaţi, copiii minori şi
copiii orfani; legi prin care se interzicea abandonarea copiilor nou-născuţi,
răpirea copiilor, vânzarea copiilor din motive de sărăcie, iar părinţii săraci
trebuiau ajutaţi de fisc sau din vistieria personală a împăratului. Toate
acestea erau legi ale demnităţii persoanei umane, cu adevărat revoluţionare
pentru mentalităţile sociale păgâne de la începutul secolului al IV-lea, legi
care devin definitorii apoi pentru matricea spirituală a Europei şi patrimoniul
spiritual al întregii umanităţi.
Sfinţii Împăraţi Constantin şi
Elena au arătat un respect deosebit şi o generozitate permanentă faţă de
episcopi, preoţi şi diaconi, dar şi o cinstire deosebită faţă de cei ce trăiau
în feciorie şi rugăciune, faţă de văduvele evlavioase, de presbitere şi
diaconiţe. Ei au ajutat mult la construirea şi dotarea bisericilor, dar şi la
promovarea filantropiei sociale, arătând prin fapte concrete grijă părintească
faţă de cei nevoiaşi.
La îndemnul Bisericii, exemplul
lor a fost urmat de-a lungul secolelor de mulţi împăraţi, regi, principi şi
conducători creştini, iar în zilele noastre asistenţa socială organizată de
Stat este completată de Biserică şi de instituţii şi organizaţii
social-filantropice.
În concluzie, reţinem că lumina
credinţei, a legilor, a multor ctitorii şi fapte creştine ale Sfinţilor
Împăraţi Constantin şi Elena a fost peste veacuri şi este şi azi un îndemn
puternic pentru a iubi pe Hristos şi Biserica Sa şi pentru a promova demnitatea
persoanei umane şi binele comun, spre slava lui Dumnezeu şi mântuirea sau
fericirea oamenilor.
Acum, cât trăim în lume, ei sunt
învăţători şi rugători pentru noi, iar în ziua judecăţii noastre, potrivit
lucrărilor bune sau rele pe care le-am săvârşit, ei vor fi apărători sau
judecători ai noştri, dacă am răspuns sau nu chemării iubirii lui Hristos
arătată în lumina Sfintei Cruci.
† Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe
Române
Sursa: ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu